[Eerste pagina] [Vorige pagina] [Volgende pagina] [Laatste pagina]

Dinsdag 16 april, Xi'an, 20ºC, zonnig Foto's dinsdag 16 april

Excursie naar terracotta leger en wandeling door Xi'an.

1. Terracotta paarden en krijgers. Een of ander museumpje waar de helft van onze Chinese reisgenoten uitstapt en entree betaald. Wij besluiten te blijven zitten.
  2. Nog een museum. Dit museum staat wel in de reisgids, dus besluiten we dit te gaan bekijken. Er is redelijk veel te zien en het is best interessant (Museum nabij Xi'an).
  3. Weer een soort museum. Ditmaal het "Underground Palace". Dit bestaat uit zeer grote macquettes van het graf van Qin Shihuang (zie stop 4). Het ziet er allemaal een beetje knullig uit, maar is verder wel grappig.
  4. Nu komen we bij de eerste interessante stop: de grafheuvel van Qin Shihuang. Dit is eigenlijk gewoon een grote berg waaronder een prachtig graf zou moeten liggen. Dit wordt wel bevestigd doordat de gemeten kwikconcentratie onder de heuvel duidelijk hoger is dan in de omgeving en deze keizer in zijn graf rivier van kwik zou hebben. We beklimmen de heuvel en hebben een aardig uitzicht, maar wat ons het meest verbaasd is een klein legertje terracotta soldaten in een hoek van het park. We lopen hier naar toe en zien dat je er gewoon tussen door kan lopen. De soldaten lijken origineel te zijn, want sommigen zijn gerepareerd en andere missen delen, maar je weet dit nooit zeker in China (Grafheuvel van Qin Shihuang).
  5. Ook in deze tocht zit een commerciële stop. We moeten allemaal een grote souvenirwinkel in, waar we ook redelijk snel weer uit zijn.
  6. Een terracotta krijger Nu komen we bij ons eigenlijk doel aan: het echte terracotta leger (Het terracotta leger). Eerst moeten we nog gaan lunchen. We worden naar een restaurant gestuurd, wat voor veel geld erg matig eten heeft. We hebben een hele kip (inclusief kop) die een beetje taai is. Na de lunch lopen we via een grote souvenirmarkt naar de ingang van het goede terrein. In het eerste gebouw dat we binnengaan bevinden zich enkele mooie opgegraven voorwerpen, waaronder twee complete bronzen koetsen met paarden (ongeveer 1 meter hoog). Vervolgens gaan we naar de hal met daarin kuilen nummers 2 en 3. In deze kuilen bevinden zich voornamelijk officieren en dergelijke. Een groot deel hiervan is nog niet goed blootgelegd en dan ook niet erg interessant. Wel staan er enkele mooie, goed gerestaureerde beelden in vitrines.
    Als laatste gaan we naar kuil nummer 1. Dit is de grootste kuil, met daarin 6000 soldaten. Dit is een prachtig en overweldigend gezicht. Gelukkig is het niet zo druk als we verwacht hadden (we waren gewaarschuwd), dus konden we alles goed bekijken. Ook mag er tegenwoordig gefotografeerd worden in de hallen.
    We lopen terug naar onze bus en komen onderweg nog een paar Chinese schoolklassen tegen die allemaal hun beste "Welcome to China" op ons willen oefenen.

Panoramafoto van het terracotta leger
  7. Op de terugweg wil de bus nog stoppen bij het Huáqïng zwembad, maar als iedereen in de bus laat merken daar geen zin in te hebben rijden we toch maar gewoon terug naar Xi'an.

Woensdag 17 april, Xi'an, Píngyáo, 16ºC, bewolkt Foto's woensdag 17 april

Bezoek aan pagode van de kleine wilde zwaan, met de trein van Xi'an naar Píngyáo, avondwandeling door Píngyáo.